Wednesday, April 13, 2011

A Simple Menu di Waktu Malam

"LEMPENG"

pernah dengar tak makanan nie???
kalau aku panggil lempeng...kalau orang ala-ala bandar panggil bende nie pancake kot...
nie dia makannya....

lempeng lembik
 dan ini lagi satu

lempeng keras
okeyyy...cano??kenal tak??
lempeng nie memang sedap kalo dapt makan masa panas-panas...
oleh kerana malam tu akan ngn Mr.Azim tak berapa nak berminat nak makan nasi berlauk dan aku pun sudah kejemuan untuk memasak...

makanya....terhasil lah makanan tersebut...hehhehehe
buat bende nie sekejap je pun...
uli-uli...lenyek-lenyek....puku-pukul sket....
jadilah hasilnya...


ketul-ketul kan macam nak buat roti canai
actually kan...mak aku dulu penah cakap selain nama makanan nie lempeng ia juga dikenali dulu-dulu sebagai "peraja" iaitu = perata jawa(perata tahu tak??? perata is roti canai)

tapi aku pun tak bape nak mahir buat lempeng nie...sebab kadang-kadang buat tu terkeras...
yang betul2 pandai buat dalam family aku selain mak den ialah adik aku iaitu merangkap jiran aku... INA

tutup periuk pun boleh la... =)
hahahhaha...lawak tol la....dalam masa nak cepat-cepat tu...aku pun main capai je tutup periuk yang berdekatan kat situ untuk dijadikan tempat meratakan tepung itu...
jadi la tu... =)

lepas itu terus goreng
haaaa....lepas da ratakan tadi terus je goreng...nak greng bende nie pun tak payah lama-lama kot...
asal macam da kuning-kuning je jadik la..
kalau dibiar lame-lame takut hangus plak...

kuah ayam masak lemak cili api

sardin
malatop koooo...makan masa panas-panas..
cicah plak dengan dua jenis pencicah tu....
perrgghhhh.....sedap hingga tak terkata...

Cube la korang mencube makanan nie....
memang sedap tau....yelah bila asik makan makanan  berat-berat je untuk makan malam kan??
baik makan lempeng nie...hehheheh..

selamat mencube...

No comments: